WAT ZIJN DE KENMERKEN VAN EEN GOEDE RALLYCROSS-BAND?

Een rallycross-band moet over verschillende kenmerken beschikken. Het profiel moet voldoen aan de technische voorschriften en de compound moet geschikt zijn voor grind en asfalt. De band moet een complexe constructie hebben die ongeëvenaarde prestaties biedt, maar sterk genoeg is om de afstraffing op deze oppervlakken in een auto van 600 pk aan te kunnen. En dat valt uiteraard niet mee!

Profielen

Alle goedgekeurde rallycross-banden moeten een profiel hebben dat aan specifieke voorschriften van de FIA voldoet. De Cooper ACB11 Rallycross-band is op basis van een serie rallycross-slicks ontwikkeld, zodat aan deze voorschriften wordt voldaan; deze voorschriften stellen onder meer dat 17 tot 25 % van de band een profiel of "leegte" moet hebben; dat wordt vaak het "land to sea ratio" genoemd en is de verhouding tussen het aantal blokken en groeven. De ACB11 is vooral bedoeld voor droge omstandigheden, maar deze band kan nog meer. Met de hand kunnen extra groeven in de band worden gesneden, zodat de band niet alleen in droge omstandigheden, maar ook als intermediate of natte band kan worden gebruikt. Een band met meer groeven kan meer water afvoeren; met behulp van dit snijproces in drie stappen kunnen teams en coureurs het profiel van de band dus aan de omstandigheden aanpassen. Cooper heeft ook een 17" full RX natte raceband voor het RX-kampioenschap toegevoegd. Deze band is speciaal ontwikkeld voor het Europese Rallycross-kampioenschap van dit seizoen.

Compound

De Cooper-compounds voor rallycross zijn in de loop van vele jaren getest en ontwikkeld; ze bieden dan ook de beste prestaties tijdens evenementen die plaatsvinden van het koude Scandinavië tot het warme Zuid-Europa, Brazilië en de VS, met talloze verschillende circuits en oppervlakken. De serie moest verder worden ontwikkeld vanwege veranderingen in de auto's en in de voorschriften binnen de autosport die de afgelopen twintig jaar hebben plaatsgevonden; het begon allemaal met auto's met achterwielaandrijving, waarna werd overgestapt op voorwielaandrijving en daarna op vierwielaandrijving. Een rallycross-compound werkt meestal bij een temperatuur van 90 °C op gecombineerde oppervlakken, maar heeft in warmere omstandigheden ook geen moeite met 120 °C op circuits die vooral geasfalteerd zijn.

Constructie

Elke Cooper-rallycross-band is met de hand vervaardigd, zodat de compound en het profiel precies werken zoals het hoort. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de beste materialen om de coureurs het allerbeste product te bieden. De banden bevatten in de zijkanten meerdere lagen kevlar en nylon, waardoor ze sterker en flexibeler zijn. De banden reageren snel op de coureur, maar zijn tegelijkertijd bestand tegen de enorme belastingen die de band te verduren krijgt bij het landen na grote sprongen en over messcherpe stoepranden. De banden kunnen veel hebben, maar heel soms komt een lekke band voor, vaak nadat een auto iets te hard is geland of tegen een andere auto is gebotst. Vaak loopt de band dan leeg omdat de velg barst of omdat het ventiel door de impact afbreekt.

Tests

Cooper heeft altijd zijn uiterste best gedaan om coureurs de snelste en beste banden te bieden, dankzij ruim twintig jaar van continu testen en ontwikkelen. Het ontwikkelingsteam van het bedrijf probeert de concurrentie op de bandenmarkt voor te blijven door regelmatig nieuwe compounds en constructies in eigen tests uit te proberen. Ook worden in samenwerking met teams nieuwe banden gecreëerd waarmee de beste rallycrossers ronde na ronde in de zwaarste en spectaculairste takken van de autosport tegen elkaar strijden.