Cooper Tires Dakar

VIJF MINUTEN MET XAVI FOJ

Xavier Foj, ambassadeur voor de 4x4-banden van Cooper Tire Europe, doet momenteel mee aan de Dakar-rally van 2016, zijn 26e deelname aan deze wereldberoemde uithoudingsrace.
Foj geniet van de uitdaging van Dakar, die op 2 januari van start ging in Buenos Aires, Argentinië. De Dakar-rally schotelt de deelnemers een rondtrip van 9.000 kilometer voor door Bolivia en terug naar Argentinië, en komt dit jaar op 16 januari aan in Rosario.
Met 13 etappes in 15 dagen en slechts één rustdag is de Dakar-rally de ultieme test in de motorsport. Foj Motorsport neemt deel in categorie T2, een terreinklasse voor productievoertuigen. Foj won de T2-klasse al eerder in 2012 en 2013. Het is dan ook zijn favoriete categorie.
In zijn Toyota Land Cruiser 150 op de gloednieuwe Discoverer STT Pro-banden van Cooper Tire heeft Foj er alle vertrouwen in dat ook deze Dakar-campagne een succes zal worden.
We spraken met Xavi in de aanloop naar Dakar …

Wanneer speelde je voor het eerst met de gedachte om deel te nemen aan de rally?
"Destijds in Barcelona. Toen as ik een motorrijder. We kochten elke week het magazine Solo Moto en in dat magazine stond een artikel over de eerste Spanjaard die met de motor deelnam aan Dakar. Het fascineerde me en ik was helemaal verkocht.
In 1991 nam ik dan deel aan mijn eerste Dakar met een mijnbouwtruck (ik werkte in de mijnbouw) die we hadden omgebouwd tot een racetruck voor Dakar."
Wat vind je van de nieuwe Dakar-route voor 2016?
"In 2016 zou de Dakar-rally Peru, Bolivia en Argentinië doorkruisen, maar het is uiteindelijk Argentinië, Bolivia en terug naar Argentinië geworden.
Ik hou persoonlijk wel van de duinen van Peru, die heel moeilijk zijn. We hebben de vaardigheden om in die duinen te manoeuvreren en ik heb twee Dakar-rally's gewonnen in Peru."
Wat is jouw favoriete Dakar-avontuur ooit?
"De eerste keer is vaak de beste keer, zoals bij zoveel dingen in het leven. Maar uit sportief oogpunt was het jaar van onze eerste overwinning in de T2-klasse heel leuk.
De tweede keer dat we die klasse wonnen, was ook ongelofelijk. De grote baas van Toyota was namelijk in Argentinië om zijn team te zien en hij is mij ook komen feliciteren.
Die twee T2-overwinningen heb ik behaald op Cooper Discoverer S/T Maxx-banden."
Hoe belangrijk zijn de banden die je gebruikt in de Dakar?
"Banden zijn heel, heel belangrijk, vooral in de Dakar. Ze moeten bestand zijn tegen stenen en zeer duurzaam zijn in verschillende omstandigheden en bij verschillende spanningen tegen hoge snelheid.
De banden van Cooper zijn veerkrachtig bij lage spanningen op rotsachtige oppervlakken en dat is van vitaal belang. Het Cooper Discoverer S/T Maxx-karkas met toonaangevende Armor-Tek3-constructietechnologie met drie lagen geeft mij een voordeel in de woestijn.
Ik rijd al acht jaar met Cooper in de Dakar en we hebben nog nooit een lekke band gehad."
In 2016 neem je voor de 26e keer deel aan de Dakar. Ben je van plan om voor 30 opeenvolgende Dakar-deelnames te gaan?
"Ik presteer steeds beter. Bij de laatste elf opeenvolgende Dakar-rally's ben ik op het podium geëindigd in de productieklassen (T2 en T3), de laatste acht deelnames op Cooper-banden.
Ik weet niet hoeveel Dakar-rally's ik nog zal kunnen rijden. Maar momenteel ben ik fysiek fitter dan tien jaar geleden. Zolang het goed zit met mijn competitiegeest, ga ik door. Het is een heel competitieve race. Dat is goed voor mij, ik hou van de Dakar-rally."
Blijf op de hoogte van de voortgang van Xavi in Bolivia en Argentinië via de Facebook- en Twitter-pagina's van Cooper Tire Europe. Ga voor meer informatie over de Dakar naar www.dakar.com.