Tips voor rijden in de winter

Als u van plan bent om winterbanden te monteren, zijn hier een paar eenvoudige richtlijnen zodat u het meeste uit uw auto en banden kunt halen.

U denkt misschien dat winterbanden tijdverspilling zijn omdat het bijna nooit sneeuwt waar u woont. Dat is niet zo. Winterbanden zijn ontworpen om allerlei soorten slecht weer het hoofd te bieden, niet alleen sneeuw, zodat u meer tractie en grip op de weg hebt als de wegen zijn bedekt met modder, en op smeltsneeuw en ijs.

Daar komt bij dat de rubbersamenstelling speciaal is ontwikkeld voor superieure prestaties op natte wegen. In de winter hebt u daar regelmatig mee te maken! Uiteraard heeft Cooper winterbanden die specifiek zijn ontworpen voor maximale tractie voor als u in een gebied woont waar het vaak hard sneeuwt.

Veel mensen in koudere gebieden hebben een extra set wielen (meestal van staal: u wilt niet dat uw dure legeringen door zout worden aangetast tijdens de wintermaanden) die reeds van winterbanden zijn voorzien, zodat ze aan het einde van de herfst omgeruild kunnen worden en gemonteerd blijven tot de lente.

Omdat winterbanden van Cooper ook ontworpen zijn om goed te presteren op droge wegen, moet u er deze winter eens een paar proberen, waar u ook woont. U weet maar nooit wanneer u door het weer wordt overvallen, en met winterbanden van Cooper bent u overal op voorbereid.

Volledige sets zijn het beste - monteer winterbanden - of M+S-banden zoals ze ook wel worden genoemd - in sets van vier. Gebruik ze nooit in combinatie met standaardbanden. Spijkerbanden moeten ook per vier worden gemonteerd; spijkerbanden combineren met banden zonder spijkers levert instabiel remmen en bochtenwerk op.

Inrijden: rij met uw nieuwe winterbanden de eerste ongeveer 100 km niet te snel. Inrijden van spijkerbanden duurt langer, dus rij rustig gedurende de eerste 300 kilometer.

Adviessnelheden: de adviessnelheid voor winterbanden verschilt van die van standaardbanden, de geadviseerde maximumsnelheid ligt vaak een stuk lager. Zorg er voor dat u weet wat de maximale veilige nominale snelheid van uw winterbanden is en rijd dienovereenkomstig.

Spijkers op asfalt: als ze niet worden gebruikt bij sneeuw en ijs waarvoor ze specifiek zijn ontworpen, bieden de spijkers minder grip op de weg en een lagere remcapaciteit. Rijd daarom op sneeuw- en ijsvrije oppervlakken niet harder dan 100 km/u.

Houd de spijkers goed gericht. Als spijkers een tijd zijn gebruikt, ontwikkelen ze een slijtagepatroon waardoor ze heel effectief worden in de richting waarin ze rijden. Als u de spijkerbanden aan het einde van het seizoen verwijdert, moet u ze zo markeren dat ze de volgende keer bij montage in de 'juiste' richting kijken.